Lite om oss!

Vilka är vi som bloggen handlar om?



Maria är f 1974. Har hållit på med hästar hela mitt liv. Började rida på Sundby Ridskola 1981 och bytte sedan till Ågesta Ridskola för att sedan byta tillbaka till Sundby 1986. Där red jag till och från t.o.m. 2004. Fick min första ponny 1987. Min första stora häst köpte vi 1997 och sedan har det funnits ett antal hästar i mitt liv. Jag rider nu för tiden dressyr men har tidigare hoppat. Vill ni nå mig kan ni maila på ia.falkena@gmail.com

Mr Diraan är ett halvblod f 1999, ca 160 cm. Hans stam är D-Day Iran Lansiär. Just nu bor han hos min syster i Skåne efter en skada.

Gustav är en Tysk import f 2000, ca 176-178 cm. Hans stam är tyvärr okänd. Gustav ägs av min syster och jag har honom tillsvidare i Stockholm för utbildning och tävling!

söndag 17 april 2011

Fredag, lördag & söndag

Fredag hade vi markarbetets träning hemma i ridhuset! Richard Pallin från Gotland var hos oss och höll lektion :) Jag har tränat för honom tidigare i flera år, och nu kunde han komma till oss! Vi red först lite uppvärming med dressyr och sedan blev det upphöjda bommar på volterna. Kul :) Gustav var duktig. Sedan blev det en liten bana med bommar på sockerbitar och en liten bomserie snett igenom. Jag tog mig över alla hinder som låg på ca 40 cm!!! Duktig mig!! Sedan var jag nöjd med min "hoppning"!!!

Igår lördag var jag och tävlade Lätt B1 på Ekeby i Tungelsta. Startade som nr 4, så jag hade en lugn och skön framridning, men några få på banan samtidigt! Gustav kändes ganska spänd till att börja med, men jag fick honom medgörlig efter en stund.
Inne på tävlingsbanan var han aningen spänd i början. Ridhuset är ett gammalt växthus som Gustav antagligen tycke va lite konstigt att gå in i :) Men lite volter och trav inne på banan gjorde susen. Han slappnade av och blev fin! Ibland nästan lite seg :0! Red programmet utan större missar. Fick ett stort misstag och det var i sista mellangaloppen, då bytte Gustav galopp och jag hann inte rätta det innan det var dags att bryta av till trav (=betyg 3). Men jag var ganska nöjd när jag kom ut från banan. Fick 63.45% och låg placerad enda till sista ryttaren red och petade ut mig precis. Surt när man varit kvar hela klassen och hoppats på att få gå in på prisutdelning.... Jag kom 10:a och det var 9 placerade!!! Nu vet jag ju att vi kan!!!!

Idag var jag på Södertälje och red Lätt B2. Lite spänd på framridningen, men det släppte efter en stund. Tänkte på att rida varje steg och använda mina ben! Inte bara åka häst :) Väl inne på banan blev han lite spänd igen och jag travade på och lösgjorde honom så gott jag kunde. Red programmet utan några missar och var väldigt nöjd när jag var klar! Tycke själv att ritten hande gått kanon, men tyvärr gillade inte domaren oss idag... Fick 58,33% :( Det är jag INTE nöjd med. Det kändes som sagt mycket bättre.

Kom hem och tittade på programmet från Djursholms förklass och såg att det var samma dommare som tydligen inte gillar stora svarta hästar :) Surt när jag var så nöjd och det gick så bra igår... Ja, ja på det igen nästa helg!! Då är det allsvenskan hemma på BRS.

1 kommentar:

PEWS sa...

Jösses vilken skillnad - tror säkerligen att det var domarna som utgjorde den största skillnaden. Tyvärr är det ju i så i dressyren :(

Sorry för att jag inte har svarat ang kandartränset - i alla fall - det är i stl cob och då lär det väl inte passa dig/Gustav. Zorino är en väldigt liten häst och hans huvud är också litet.