Lite om oss!

Vilka är vi som bloggen handlar om?



Maria är f 1974. Har hållit på med hästar hela mitt liv. Började rida på Sundby Ridskola 1981 och bytte sedan till Ågesta Ridskola för att sedan byta tillbaka till Sundby 1986. Där red jag till och från t.o.m. 2004. Fick min första ponny 1987. Min första stora häst köpte vi 1997 och sedan har det funnits ett antal hästar i mitt liv. Jag rider nu för tiden dressyr men har tidigare hoppat. Vill ni nå mig kan ni maila på ia.falkena@gmail.com

Mr Diraan är ett halvblod f 1999, ca 160 cm. Hans stam är D-Day Iran Lansiär. Just nu bor han hos min syster i Skåne efter en skada.

Gustav är en Tysk import f 2000, ca 176-178 cm. Hans stam är tyvärr okänd. Gustav ägs av min syster och jag har honom tillsvidare i Stockholm för utbildning och tävling!

fredag 16 september 2011

Massage

Igår fick Gustav sin efterlängtade massagebehandling!
Jag fick börja med att ta ut honom i stallgången. Backa några steg och sedan gå framåt, vänta till höger, vända till vänster. Massören Lollo kunde på detta lilla konstatera att han hade minimal patella i höger bakknä. Hon kände igenom alla 25 checkpunkter/stresspunkter/triggerpunkter som hästarna har. Gustav var stummare/stelare i högersida. Musklerna var lite slappa och behöver tightas upp. Han var även obekväm i högerbakknä. Lollo masserade och tryckte. Gustav var lite skeptisk först, men efter ett tag tyckte han det var skönt!

Planen och "rehaben" fram över ser ut så här:
neoprenboots på höger bak 5 dagar i hagen, byt sedan ben och ha på vänster i 5 dagar. Tillbaka till höger bak i 5 dagar. Han en liten tyngd på benet och på så sett får han jobba med benet uppåt och stärka knät. Jag ska även skritta ut och skritta NERFÖR backar 3 steg, göra halt och 3 steg och ny halt. Under detta arbete ska han vara lite högerställd, absolut inte vänsterställd! Jag ska undvika att klättra uppför branta backar, just nu gör det mer skada för hans knä. Jag ska även undvika att galoppera på volter. Just nu är det enbart galopp rakt fram som gäller! Till att börja med enbart galopp på långsidorna i ridhuset/ridbanan. Jag ska även akta mig för "sladdriga"/hala underlag, utan hålla mig till lite fastare!
Lollo kommer tillbaka om 2 veckor och då hoppas vi båda att Gustav svarat bra på våra planer!!

Jag tror och hoppas att Anna skriver om gårdagens föreläsning vi hade med Lollo efter hon masserat Gustav och Calle i stallet!

Inga kommentarer: