Lite om oss!

Vilka är vi som bloggen handlar om?



Maria är f 1974. Har hållit på med hästar hela mitt liv. Började rida på Sundby Ridskola 1981 och bytte sedan till Ågesta Ridskola för att sedan byta tillbaka till Sundby 1986. Där red jag till och från t.o.m. 2004. Fick min första ponny 1987. Min första stora häst köpte vi 1997 och sedan har det funnits ett antal hästar i mitt liv. Jag rider nu för tiden dressyr men har tidigare hoppat. Vill ni nå mig kan ni maila på ia.falkena@gmail.com

Mr Diraan är ett halvblod f 1999, ca 160 cm. Hans stam är D-Day Iran Lansiär. Just nu bor han hos min syster i Skåne efter en skada.

Gustav är en Tysk import f 2000, ca 176-178 cm. Hans stam är tyvärr okänd. Gustav ägs av min syster och jag har honom tillsvidare i Stockholm för utbildning och tävling!

måndag 5 september 2011

Debut Lätt A

I lördags var det tävling igen... Först red vi Lätt B:1, det gick ganska bra på framridningen. Tog det lugnt och försökte få honom så mjuk som möjligt. Det gick bra, han tjafsade lite i höger varv som vanligt. Men inte mer än vanligt. Jag red programmet och kände mig nöjd efteråt! Måletm ed Lätt Bn var att få bättre än förra helgens 55 %! Resultatet blev 61,38% och kom på 13:e plats (8 plac). Fick en 8 på höger galoppfattning :) Han som strulat så mycket i den galoppen!! Så det var jag mest nöjd med!!

Lång väntan (ca 4 tim) till nästa start! tur det var fin och varmt väder så man kunde passa på att sola lite :) framridningen var katastrof inför denna klass... Gusten började tjafsta på nästan en gång i höger varv... studsa och hålla på. vänster gick det OK. Ett tag ville jag nästan skita i allt och bara hoppa av hästen och åka hem. Men tänkte sedan att jag rider programmet iaf för att ha gjort det. Sagt och gjort så gick det hyfsat bra fram till höger galoppen där Gustav inte alls ville. Man fattar galopp vid C och vid B är det en 10 m volt. Och sedan är det halvt igenom och förvänd galopp ner till M. Fick inte till galoppen alls i höger varv, jo förresten, halvigenom blev bra, fick en 6:a! Men vi visade inte galopp mellan C-A (iaf inte rätt galopp) Och förvända blev trav :( Så betyget blev på högergalopp från 1-6! Resten gick bra! Ryggning som vi inte alls övat på fick vi en 7:a...
vänstergalopprogrammet fick vi 6 och 7 har jag för mig. Har inte protokollet här.
Totalt blev resultatet 53,68% och jag kan väl bara säga att det är högergaloppen som förstörde allt.... Men nu har jag ridit Lätt A och det gör jag gärna igen!!! Mycket roligare än Lätt B!!!!

Igår longerade jag Gustav och då såg vi att han markerade på höger bak.... Så förmodligen har en något där, kanske en överanstränging. Det blev bättre med liniment och lite massage. Nu får han vila och skogspromenader tills den 15 sept för då har jag bokat in massör. Kommer själv massera bak med liniment varje dag!
Träningar och tävlingar är avbokade tills vidare, känns trist, men jag vill ju ha en frisk häst! Har haft nog med skadade hästar!!!

1 kommentar:

PEWS sa...

Kul att det gick så mycket bättre denna gång med LB :)

Emma ska snart också debutera i LA (på riktigt- hon har ridit LA:1 på ridläger en gång). Det blir spännande.

Hoppas Gustavs ben snart blir bra igen!
KRAM