Lite om oss!

Vilka är vi som bloggen handlar om?



Maria är f 1974. Har hållit på med hästar hela mitt liv. Började rida på Sundby Ridskola 1981 och bytte sedan till Ågesta Ridskola för att sedan byta tillbaka till Sundby 1986. Där red jag till och från t.o.m. 2004. Fick min första ponny 1987. Min första stora häst köpte vi 1997 och sedan har det funnits ett antal hästar i mitt liv. Jag rider nu för tiden dressyr men har tidigare hoppat. Vill ni nå mig kan ni maila på ia.falkena@gmail.com

Mr Diraan är ett halvblod f 1999, ca 160 cm. Hans stam är D-Day Iran Lansiär. Just nu bor han hos min syster i Skåne efter en skada.

Gustav är en Tysk import f 2000, ca 176-178 cm. Hans stam är tyvärr okänd. Gustav ägs av min syster och jag har honom tillsvidare i Stockholm för utbildning och tävling!

tisdag 30 augusti 2011

Helgen

I lördags var det träning för bästa Hanchen! Åh vad kul det var att rida! Gustav kändes fin redan från framridningen. Inget tjafs och han var lydig. Red på kandaret och jag fick öva på att få honom lätt fram och lite högre form. Så han verkligen satte under sig baken. Red mycket öppnor, slutor och skänkelvikningar. Övade även delar från Lätt A:1 programmet. Helt plötsligt frågar Hanchen om vi kan galoppombyte :) Jag svarade att jag inte kunde och hade ingen aning om Gusten kunde. Han byter iof när han vill ibland. Men jag har ju aldrig gjort ett rikigt!! Så hon förklarade hur jag skulle göra och vips så bytte Gusten klockrent!!! Oj vad glad jag blev!!! Vi ska börja leka lite med bytena i vinter när det inte är några tävlingar!

Söndag var det dags för höstens första tävling. Jag åkte till Järfälla och red Lätt B:1... Gusten var superfin på framridningen. Väl inne på banan så började det bra med jämn halt och bra väg och stadig form. I första mellantraven fick vi galoppinslag, jag satsade för mycket :( Efter det blev han lite spänd och gick lite mot handen. Men jag fick tillbaka honom och han började lyssna bra. Första galoppen blev bra! Andra mellangaloppen fick vi ett omslag och sedan det kört... Gusten ville inte lyssna på mig utan fortsatte galoppera och studsa hela sista travprogrammet! visade ingen trav alls, utan det blev mer galopp och hopp... Så kan det gå :) Sammanfattningsvis av denna första tävling är dåligt och på det igen nästa gång! resultatet blev 55,17%. Vår sämsta notering.... Ja, ja som sagt på det igen nästa gång!!

1 kommentar:

Elin sa...

Det är alltid svårt med första tävlingen för säsongen. Som sagt, ni kommer igen :) Kul att det gick så bra för Hanchen!