Lite om oss!

Vilka är vi som bloggen handlar om?



Maria är f 1974. Har hållit på med hästar hela mitt liv. Började rida på Sundby Ridskola 1981 och bytte sedan till Ågesta Ridskola för att sedan byta tillbaka till Sundby 1986. Där red jag till och från t.o.m. 2004. Fick min första ponny 1987. Min första stora häst köpte vi 1997 och sedan har det funnits ett antal hästar i mitt liv. Jag rider nu för tiden dressyr men har tidigare hoppat. Vill ni nå mig kan ni maila på ia.falkena@gmail.com

Mr Diraan är ett halvblod f 1999, ca 160 cm. Hans stam är D-Day Iran Lansiär. Just nu bor han hos min syster i Skåne efter en skada.

Gustav är en Tysk import f 2000, ca 176-178 cm. Hans stam är tyvärr okänd. Gustav ägs av min syster och jag har honom tillsvidare i Stockholm för utbildning och tävling!

onsdag 5 oktober 2011

tävla

I helgen är det dags för tävling igen! Åh vad jag längtat :) Gustav känns fin och jag hoppas på att känslan finns kvar till helgen.

På lördag är det Botkyrka (Lätt B:3) och på söndag ska vi till Vallentuna (Lätt B:1 och Lätt A:1).

Läste på Sv. Ridsportförbundets hemsida att de ska göra om licenssystemet för nästa år... Alla hästar måste ha licens och ska lösas per år, eller så löser man livslicens före årsskiftet. Ryttarnas licenser är indelade efter ålder och inte efter tävlingsnivå. Så min licens kommer ligga på 750 kr.

Förhoppningsvis får man med hjälp av detta till trycket på lokaltävlingarnas anmälningshysteri. Nu när man får betala "dyrare" licens även på lokal nivå kanske det är mer lockade att tävla på den nivån man egentligen ligger på... för jag kan tycka att många som tävlar på lokal nivå i dressyren egentligen ska ligga på regionala tävlingar. Om man tävling efter tävling blir placerad i Lätt B så kanske man ska ta klivet upp till Lätt A och så vidare. För det är väl målet de flesta har att komma vidare med sin ridning? Eller är det bara att plocka rosetter på en lägre nivå än vad man tränar på?????

Jag tycker iaf att det är bra att Ridsportförbundet gör något åt licenssystemen, men de kanske även ska se över uppklassningssystemet för ekipagen. Jag tycker man ska få uppklassningspoäng redan från Lätt C på lokal nivå.

1 kommentar:

Sanna sa...

Tja! Det har du helt rätt i. Men en sak jag tycker är bra med det nya, även om det är dyrt, för mig som ev ska börja tävla lite smått så är det "engångslicensen".
Så om jag har ridit 4 tävlingar för 150x4, så kan jag uppgradera med 150 kr och då har jag licensen för resten av året. Men jag håller med om att folk har "stannat" kvar på lokal för att det är en mkt billigare licens..
Ha det!
//Sanna