Lite om oss!

Vilka är vi som bloggen handlar om?



Maria är f 1974. Har hållit på med hästar hela mitt liv. Började rida på Sundby Ridskola 1981 och bytte sedan till Ågesta Ridskola för att sedan byta tillbaka till Sundby 1986. Där red jag till och från t.o.m. 2004. Fick min första ponny 1987. Min första stora häst köpte vi 1997 och sedan har det funnits ett antal hästar i mitt liv. Jag rider nu för tiden dressyr men har tidigare hoppat. Vill ni nå mig kan ni maila på ia.falkena@gmail.com

Mr Diraan är ett halvblod f 1999, ca 160 cm. Hans stam är D-Day Iran Lansiär. Just nu bor han hos min syster i Skåne efter en skada.

Gustav är en Tysk import f 2000, ca 176-178 cm. Hans stam är tyvärr okänd. Gustav ägs av min syster och jag har honom tillsvidare i Stockholm för utbildning och tävling!

söndag 6 mars 2011

Träning för Hanchen Ressle

Träningen gick riktigt bra idag! Kul när det börjar lossna för både mig och hästen! Jag fick honom väldigt mjuk i handen med små hjälpmedel!! Det är ju inte meningen att jag ska bära honom i min hand, vilket jag stundtals gör!! Fick rida mycket rätt upp för att få en bra linje in, halvt igenom till kvartslinjen för att få honom att lyssna på mig. I galoppen måste han lyssna på mig när vi ska bryta av, nu älgar han på. Särskilt när vi ridit snett igenom i mellangalopp och när jag väl fått stopp byter han galopp och fortsätter.... Men till slut blev det ganska bra!

Jag fick även göra några halter på medellinjen och jag måste se ut punkten vi ska göra halt på redan INNAN jag svänger in för att vara förberedd! Ibörjan blev det lite kaos, men till slut belv det halt precis på medellinjen & Gustav stod till och med stilla!!! Övning ger färdighet!

I en av galoppfattningarna blev G arg på mig för att jag verkligen kom åt honom både med sporren och att han var i riktigt samlig.... Det gillade han inte och sparkade bakut som en kattapult!! Hanmade fram på halsen, men satt kvar :)
Sedan fick han några tokryck och drog med mig (tror det rasade snö från taket)... Trodde först att jag inte skulle få stopp (började minnas min skentur med Diraan) och blev lite rädd... Men jag styrde bara in i väggen och G stannade! Snäll häst! Efter detta tog vi det lugnt en stund och sedan red vi på igen!! Men som sagt jag är KANONnöjd även med dagens träning!!! Känns som jag fortsätter på konceptet Pelle Duvefelt och Hanchen Ressle (om båda fortsätter komma till oss). Det känns som jag passade in på bådas träningsmetoder!!

Lite bilder från dagens träning!!!





Inga kommentarer: